Hoe start je met een Personal Brand?

Bijgewerkt op: 31 jul.



Online je business bouwen

Goede Personal Branding bestaat uit een aantal stappen. Daarnaast is het onderdeel van de Attraction Marketing strategie, dus je zal wanneer je hier meer over leert, overeenkomsten gaan zien. Deze vijf stappen kun je volgen om een goede start te maken met Personal Branding.


Stap 1. Welke richting wil je laten zien?

Wanneer je een online business start in Netwerk Marketing is het handig om in het begin een richting te kiezen waarover jij gaat posten en waarmee jij jezelf als leader naar buiten gaat brengen.


Er zijn twee richtingen die je op kan. Richting één is de kant van het bouwen van een online business en wat er allemaal bij komt kijken.

Je gaat waarde delen over de verschillende aspecten en andere helpen om ook hun online business te bouwen.


De andere richting is industrie gerelateerd. Bijvoorbeeld de Health & Wellness industrie, wanneer je samenwerkt met een bedrijf dat producten heeft gericht op Health & Wellness.


Stap 2. Ken je doelgroep/ideale klant.

Een van de belangrijkste dingen om te weten wanneer je start met je online business of wanneer je jouw business naar een Next Level wil brengen is dat je weet aan wie jij de waarde wil gaan aanbieden. Ga je gewoon aan de slag en weet je niet voor wie je dit doet, dan zal het lange termijn succes uitblijven.


Wie is jouw ideale klant of teamlid. Waar komen ze vandaan? Wat is voor hen belangrijk in het leven. Waar zijn ze naar op zoek? Wat zijn de struggles waar ze mee lopen? Waar zijn ze bang voor? Wat willen ze nu eigenlijk echt?


Dit zijn dingen die bepalen voor wie en hoe jij je content gaat maken. Het zal dan voor jou ook een stukje eenvoudiger zijn om de juiste content te creëren. Daardoor zal je ook sneller je online business kunnen bouwen en meer mensen kunnen gaan helpen. Ze voelen zich namelijk aangesproken en gehoord.


Maak daarom een ideale klant schets. Hoe heet de persoon, hoe oud etc. Je wilt je richten op één doelgroep, want wanneer je iedereen wilt aanspreken, ga je niemand bereiken.



Stap 3. Kies het platform waarop je actief gaat zijn.

Op welk platform zit jouw doelgroep? Als jouw doelgroep meiden zijn van

18-25 jaar ga je deze eerder vinden op Instagram, dan op Facebook en Twitter.

Denk dus goed na waar je doelgroep op te vinden is en ga hier jouw content op delen. Je wilt in beeld komen bij je ideale klant, dus is het belangrijk daar te zijn, waar je klanten ook zijn.


Voorbeelden zijn:

- Blog | - Facebook | - Instagram | - Twitter | - Youtube


Ik raad je aan om te starten met één platform. Daarna kun je altijd uitbreiden, maar focus is belangrijk. Later ga je je business opschalen en ga je verder op meerdere kanalen.

Focus is enorm belangrijk voor het bouwen van je business. Wanneer je je aandacht moet gaan verdelen, zal je snel merken dat het mis gaat en je eigenlijk maar wat aan het doen bent.


Stap 4. Content creëren.

Content is KING, dus zorg dat je waardevolle content creëert voor je doelgroep. Deze content is gericht op alles wat je hebt opgeschreven bij je doelgroep. De struggles, wat ze leuk vinden, wat ze graag willen met hun leven.


Het hoeft niet moeilijk te zijn om deze content te creëren. Je kunt heel veel inspiratie op doen op internet, blogs en in tijdschriften.


Dan de volgende vraag. Op welke dagen post je waardevolle content op het jou gekozen platform? Het is belangrijk dat je een vast schema gaat aanhouden, zodat mensen weten wanneer ze op je kunnen rekenen.


Plan een dag in de week waarop je nieuwe content gaat maken en publiceer iedere week iets nieuws (iedere week of wanneer jij wilt).



Stap 5. Focus je op activiteiten en niet op het resultaat.

De meeste mensen stoppen heel snel met een online business. Waarom? Ze zien niet snel genoeg resultaat. En dan klopt helemaal. Resultaten komen nu eenmaal later. Het is niet zo wanneer je iets op Facebook plaatst, dat meteen heel Nederland dit ziet en meer wil weten.

Je zult consequent moeten zijn met posten en ook met jezelf online laten zien. Laat jezelf zien!


De meeste mensen stoppen, nadat ze niet snel genoeg resultaat zien. Dit is de enige manier om te falen. Ben niet diegene die meteen de handdoek in de ring gooit.


Als eenmaal de resultaten komen, zal dit een sneeuwbalwerking hebben. Focus dus op de activiteiten en op de waarde die je weg geeft aan je publiek.


Volg deze vijf stappen om de basis in orde te hebben voor de Personal Branding van je online business. Wanneer je dit allemaal op de juiste plek hebt staan en het werkt allemaal samen, dan kun je weer een stapje verder gaan en opschalen.


Ik ben heel benieuwd naar hoe jij deze stappen gaat invullen en een succes gaat maken van je online business. Wil je alles graag nog eens terug lezen? Of wil je het uitprinten?